Anna Stanisławiuk

 

Ćwiczenia usprawniające narządy mowy cz II

W drugiej części artykuły zostaną przedstawione ćwiczenia usprawniające podniebienie miękkie i żuchwę.

Przykłady zabaw i ćwiczeń podniebienia miękkiego:

- „Śpiące misie” -  chrapanie na wdechu i wydechu

- „Chora lalka” -  lekki kaszel – język wysunięty

- „Leniuszek” – dziecko udaje ziewanie

- „Gąski” - gęganie (gę, gę) przy szeroko otwartych ustach, z językiem leżącym swobodnie przy dolnych siekaczach

- „Balonik” – nabieranie powietrza w policzkach, następnie wypuszczanie nosem

- „Kukułka i kurka” – wymawianie sylab:

  ku - ko, ku -ko, uku - oko, uku - oko, kuku - koko, kuku – koko

-  płukanie gardła ciepłą wodą lub na niby

- głębokie oddychanie ( wdech nosem  podniebienie opuszczone, wdech ustami – podniebienie uniesione, zamyka dostęp do jamy nosowej)

- wciąganie powietrza przez słomkę i przenoszenie ziarenek grochu, dmuchanego ryżu, papierowych karteczek(np. kropki biedronki), styropianowych kulek

- zabawa w świnkę – chrząkanie; zbyt długie wykonywanie tego ćwiczenia może podrażnić gardło!!!

- chuchanie – rozgrzewanie rąk

Chory krasnoludek - zabawa fabularyzowana

Krasnalek był chory i leżał w łóżeczku i przyszedł pan doktor

- Jak się masz krasnalku?

Krasnalek kaprysi, ziewa, nie chce jeść, nie chce pić. Chyba się przeziębił:

- Ziewa szeroko z opuszczoną nisko dolną szczęką: aaaaaaaaaa

- Nie chce jeść i bardzo chudnie: wciąganie policzków

- Kaszle: z wysuniętym na zewnątrz językiem

- Chętnie ssie smoczek: naśladowanie odruchu ssania

- Bardzo marudzi: mmmm (murmurando)

Wzywamy pogotowie, pogotowie jedzie: eo, eo, au, au, ay, ay, iu, iu,yu, yu

Pan doktor zaleca:

- Płukanie gardełka (gulgotanie)

- Połykanie pastylek (naśladowanie połykania)

- Oglądanie gardła w lusterku (podczas wymawiania samogłosek)

Krasnalek zmęczony zabiegami ziewa (szeroko), ziewa i usypia:

- Chrapie (na wdechu)

- Chrapie (na wydechu)

Budzi się. Będzie brał inhalacje:

- Zaciska na przemian dziurki nosa (w tym czasie oddycha wolną dziurką)

- Wdycha powietrze nosem - wydycha ustami.

Krasnalek czuje się już lepiej - sprawdza czy gardło go jeszcze boli

Trzyma ręką gardło i wymawia sylaby (przy szeroko otwartych ustach):

ga go ge gu gy

ka ko ke ku ky

oko eke uku aku

ago ego ugu ogo

ga go ge gu gy

Zdrowy krasnoludek ma apetyt, zamyka usta i żuje coś smacznego (naśladowanie żucia).Po posiłku krasnal dostał czkawki: Ap-ap, op-op, up-up, ep-ep, yp-yp, ip-ip.

Kiedy czkawka minęła postanowił pobawić się kolorowymi skrawkami papieru, które zdmuchiwał z blatu stołu. Papierki frunęły daleko, bo krasnal dmuchając na nie mówił: pa, po, pe, pi, pu, py (moment zwarcia przy p przedłużyć). Kiedy buzia mu się zmęczyła postanowił dmuchać na papierki przez nos.

Przykłady zabaw i ćwiczeń żuchwy:
-„Księżyc ziewa za oknem”- jest noc, zmęczony księżyc ziewa szeroko. Dzieci też są bardzo zmęczone, pora na sen – dzieci ziewają.
- „Sekator”- sekator, to nożyce do ścinania żywopłotu. Nasze zęby są ramionami sekatora. Otwieramy szeroko buzię i ... ciach! Zamykamy. Otwieramy... ciach! Zamykamy.
- „Małpka”- maksymalnie wysuwamy żuchwę do przodu i jednocześnie nagryzamy dolnymi zębami górną wargę.
-„Koparka”- łyżka koparki wybiera piasek z dna rzeki, dźwiga go z trudem do góry, dosięga do brzegu i wysypuje zawartość (dzieci wolno opuszczają żuchwę maksymalnie w dół, lekko cofają, następnie unoszą do góry powyżej linii warg).
- „Głodna kózka”- koza gryzie trawę – dzieci naśladują przeżuwanie - żuchwę przesuwają raz w lewą raz w prawą stronę.
-  „Wielbłąd”- wsuwanie dolnej wargi pod górne zęby (lub nagryzanie dolnej wargi – jak najgłębiej).
- „Huśtawka”- dolną wargę i żuchwę wysuwamy i cofamy przy rozchylonych wargach.