JAK CIEKAWIE SPĘDZIĆ CZAS Z WŁASNYM DZIECKIEM?- cd.

 

 

 

W przedszkolu dzieci po zajęciach mają czas na zabawy dowolne. Część z nich uwielbia bawić się w kąciku lalek, część buduje z klocków, a inne uwielbiają rysować. Dzieci chętnie rysujące zazwyczaj posiadają prawidłowo rozwiniętą grafomotorykę. Jeśli dziecko unika rysowania, może to być sygnałem, że coś mu nie wychodzi. Dziecko z zakłóceniami funkcji wzrokowych odznacza się małą pomysłowością, chętnie „ściąga” od kolegów, rozwiązując ten sam temat na znacznie niższym poziomie. Dzieci te nie lubią rysować „z pamięci”, natomiast chętnie odwzorowują, kolorują rysunki, kalkują, gdyż rezultat takich prac jest lepszy. Dzieci z dużym napięciem mięśni palców rysując, nadmiernie przyciskają ołówek, czasami przedzierając papier. Linie są krzywe, przedmioty duże, gdyż dziecko nie umie opanować ruchu. Dzieci o małym napięciu mięśniowym również maja problem z rysowaniem. Kreślą linie nikłe, „drżące”, niepewne. Rysują przedmioty małe, których wielkość uniemożliwia umieszczenie szczegółów.

Trudno zachęcić do rysowania dziecko, które ma problemy z grafomotoryką. Często słyszymy wtedy „nie chcę”, „nie umiem”. Warto wtedy organizować zabawy w rysowanie. Pomocne tu będą rysowane wierszyki. Jest to forma ćwiczeń pobudzających nie tylko motywację do czynności grafomotorycznych, ale również pobudzających procesy poznawcze. Rysowane wierszyki opowiadają o powstaniu kolejnych elementów rysunku, które dorosły jednocześnie rysuje. Z czasem dziecko samo zaczyna włączać się do zabawy i naśladować rysowanie pod „pod dyktando”.

 

A oto kilka propozycji na rysowaną zabawę z własnym dzieckiem:

 

 

Więcej inspiracji do rysowania znaleźć można w książce E. Sujeckiej „Rysowane wierszyki” lub W. Szumanówny pod tym samym tytułem. Polecam.

 

Krystyna Lenczewska