JAK CIEKAWIE SPĘDZIĆ CZAS Z WŁASNYM DZIECKIEM?

 

Po całym dniu pracy mama - prawie tak wszechstronna „instytucja” jak babcia -biegnie po zakupy, jeszcze obiad, jeszcze trzeba odebrać pociechę z przedszkola, sprzątnąć mieszkanie, a może i wyprowadzić psa. Trochę tego dużo. A tu jeszcze pani w przedszkolu mówi, że Piotruś lub Małgosia nie chce malować razem z dziećmi, nie umie wycinać i nie chce robić nic co związane jest z działaniami plastycznymi. Więc mama pyta:

-Piotrusiu czy Małgosiu, czemu nie pracujesz razem z innymi? Na co syn, córka odpowiada, że to nudne, że nie umie, że nie lubi.

Jak zachęcić dziecko do działania? A może nie warto? Przecież ostatecznie w szkole liczy się nie charakter pisma, nie to, czy ładnie rysuje, a to, co ma w głowie.

Tymczasem okazuje się, że dziecko poprzez działania plastyczne ćwiczy nie tylko sprawność manualną, ale również uczy się samodzielności, wytrwałości w doprowadzaniu rozpoczętego zadania do końca. Pochwalone za najdrobniejsze osiągnięcia nabiera wiary we własne siły i możliwości. Ponadto ciekawe formy działań plastycznych dostarczają dziecku autentycznej radości w czasie tworzenia własnego, niepowtarzalnego dzieła. Malowanie, rysowanie może być też okazją do pogłębiania więzi rodzinnych. Zmęczona, zabiegana mama może sama odpocznie i zrelaksuje się, na przykład robiąc ze swoim dzieckiem masę solną. To wielka frajda móc razem z mamą lub tatą zagnieść prawdziwe ciasto, z którym nie trzeba delikatnie się obchodzić  (bo opadnie).

Zakładamy więc, że warto zachęcić dziecko do działania podsuwając mu ciekawe propozycje a jednocześnie pamiętamy o tym, że razem pracuje się zdecydowanie lepiej.

Polecam więc parę wspólnych zabaw plastycznych na zbliżające się jesienne i zimowe popołudnia:

 

Przepis na masę solną :

 

1 szklanka mąki

1 szklanka soli

1 szklanka wody

 

Ciasto wyrabiamy na jednolitą masę. Jeśli jest za rzadkie można dosypać mąki.

Aby uzyskać kolorową masę solną można dodać farby plakatowej.

Z takiego ciasta można wykonać świecznik, stworka-potworka, kotka, pieska i wszystko co podpowie wyobraźnia.

Jeśli do masy nie dodamy farby można ją lekko podpiec w piekarniku a potem pomalować.

 

 

Obrazki  malowane  kasztanami

 

Przygotowujemy:

Kasztany, kartki formatu A4, pudełka (np. po butach), rozwodnione farby plakatowe.

 

Przebieg:

Na dno pudełka wkładamy kartkę papieru, robimy kilka kolorowych plam rozwodnioną farbą, wrzucamy parę kasztanów i ruszamy pudełkiem na różne strony. W zależności od gęstości farby wyjdą kropki, mazy, plamy.

 

Uwagi:

Bardzo dobrze jest wcześniej przygotować w miseczkach rozwodnioną farbę i łyżeczki do jej nakładania na kartkę.

Zabawa nie może trwać zbyt długo, ponieważ po zmieszaniu się barw plamy będą miały nieciekawy kolor.

 

 

Malowanie na ścianie

 

Przygotowujemy:

Piankę do golenia.

 

Przebieg:

Wyciskamy dzieciom na dłonie piankę do golenia. Cała zabawa polega na mazaniu nią po lamperii, kafelkach lub po brzegu wanny w dowolnych kierunkach całymi dłońmi lub palcami.

 

Uwagi:

Jest do doskonałe ćwiczenie rozmachowe. Zamiast pianki można użyć kisiel lub klajster (klej z mąki i wody). Starsze dzieci mogą na rozmazanej pianie rysować palcem wzory.

 

Życzę miłej zabawy.

 

mgr Krystyna Lenczewska

Jak ciekawie spędzić czas z własnym dzieckiem

JAK CIEKAWIE SPĘDZIĆ CZAS Z WŁASNYM DZIECKIEM?

 

Po całym dniu pracy mama - prawie tak wszechstronna „instytucja” jak babcia -biegnie po zakupy, jeszcze obiad, jeszcze trzeba odebrać pociechę z przedszkola, sprzątnąć mieszkanie, a może i wyprowadzić psa. Trochę tego dużo. A tu jeszcze pani w przedszkolu mówi, że Piotruś lub Małgosia nie chce malować razem z dziećmi, nie umie wycinać i nie chce robić nic co związane jest z działaniami plastycznymi. Więc mama pyta:

-Piotrusiu czy Małgosiu, czemu nie pracujesz razem z innymi? Na co syn, córka odpowiada, że to nudne, że nie umie, że nie lubi.

Jak zachęcić dziecko do działania? A może nie warto? Przecież ostatecznie w szkole liczy się nie charakter pisma, nie to, czy ładnie rysuje, a to, co ma w głowie.

Tymczasem okazuje się, że dziecko poprzez działania plastyczne ćwiczy nie tylko sprawność manualną, ale również uczy się samodzielności, wytrwałości w doprowadzaniu rozpoczętego zadania do końca. Pochwalone za najdrobniejsze osiągnięcia nabiera wiary we własne siły i możliwości. Ponadto ciekawe formy działań plastycznych dostarczają dziecku autentycznej radości w czasie tworzenia własnego, niepowtarzalnego dzieła. Malowanie, rysowanie może być też okazją do pogłębiania więzi rodzinnych. Zmęczona, zabiegana mama może sama odpocznie i zrelaksuje się, na przykład robiąc ze swoim dzieckiem masę solną. To wielka frajda móc razem z mamą lub tatą zagnieść prawdziwe ciasto, z którym nie trzeba delikatnie się obchodzić  (bo opadnie).

Zakładamy więc, że warto zachęcić dziecko do działania podsuwając mu ciekawe propozycje a jednocześnie pamiętamy o tym, że razem pracuje się zdecydowanie lepiej.

Polecam więc parę wspólnych zabaw plastycznych na zbliżające się jesienne i zimowe popołudnia:

 

Przepis na masę solną :

 

1 szklanka mąki

1 szklanka soli

1 szklanka wody

 

Ciasto wyrabiamy na jednolitą masę. Jeśli jest za rzadkie można dosypać mąki.

Aby uzyskać kolorową masę solną można dodać farby plakatowej.

Z takiego ciasta można wykonać świecznik, stworka-potworka, kotka, pieska i wszystko co podpowie wyobraźnia.

Jeśli do masy nie dodamy farby można ją lekko podpiec w piekarniku a potem pomalować.

 

 

Obrazki  malowane  kasztanami

 

Przygotowujemy:

Kasztany, kartki formatu A4, pudełka (np. po butach), rozwodnione farby plakatowe.

 

Przebieg:

Na dno pudełka wkładamy kartkę papieru, robimy kilka kolorowych plam rozwodnioną farbą, wrzucamy parę kasztanów i ruszamy pudełkiem na różne strony. W zależności od gęstości farby wyjdą kropki, mazy, plamy.

 

Uwagi:

Bardzo dobrze jest wcześniej przygotować w miseczkach rozwodnioną farbę i łyżeczki do jej nakładania na kartkę.

Zabawa nie może trwać zbyt długo, ponieważ po zmieszaniu się barw plamy będą miały nieciekawy kolor.

 

 

Malowanie na ścianie

 

Przygotowujemy:

Piankę do golenia.

 

Przebieg:

Wyciskamy dzieciom na dłonie piankę do golenia. Cała zabawa polega na mazaniu nią po lamperii, kafelkach lub po brzegu wanny w dowolnych kierunkach całymi dłońmi lub palcami.

 

Uwagi:

Jest do doskonałe ćwiczenie rozmachowe. Zamiast pianki można użyć kisiel lub klajster (klej z mąki i wody). Starsze dzieci mogą na rozmazanej pianie rysować palcem wzory.

 

Życzę miłej zabawy.

 

mgr Krystyna Lenczewska